Soukromé vlaky místo Českých drah a 300 milionů navíc pro železnici. Zastupitelé schválili revoluci v dopravě

7. leden 2019
Arriva vlak, vlaky, dopravce, nádraží

V osobní železniční dopravě ve Zlínském kraji skončí dosavadní monopol Českých drah.

Od prosince bude v dalších deseti letech zajišťovat až polovinu objemu dopravy v regionu soukromá společnost Arriva vlaky.

Dnes o tom rozhodli krajští zastupitelé, příslušné smlouvy ale budou teprve podepsány. Zvýší se i počet vlakových kilometrů, které bude kraj od dopravců objednávat. Ročně ho to bude stát zhruba o 300 milionů korun více než dosud. Díky změně přibude spojů, cestující by navíc měli jezdit komfortnějšími vozy.

Vlaky by ročně měly najezdit o 1,25 milionu kilometrů navíc.

"Pokud chceme mít fungující integrovaný dopravní systém, musíme přidat kilometry. Není jej možné zavést s dosavadním počtem kilometrů ve vlacích a autobusech. Nelze jinak, protože by spoje na sebe nenavazovaly," řekl náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL). I bez navýšení počtu kilometrů by podle něj kraj od příštího roku zaplatil za drážní dopravu o 140 milionů korun více.

Arriva, která má podle Botka pronajaté zánovní vlaky německé výroby od společnosti Leo Expres, by měla od konce letošního roku začít jezdit na tratích mezi Starým Městem a Bylnicí a dále přes Valašské Klobouky do Rožnova pod Radhoštěm. Obslouží také spoje na trase mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi.

Osobní vlakovou dopravu na zbývajících tratích v regionu budou nadále minimálně čtyři roky zajišťovat České dráhy.

Spustit audio

Související