Jak dostane kraj lidi z aut do vlaků? Přečtěte si, kde a za kolik budou jezdit České dráhy a Arriva

Arriva vlak, vlaky, dopravce, nádraží
Arriva vlak, vlaky, dopravce, nádraží

Monopol Českých drah ve Zlínském kraji skončí.

Od konce roku bude deset let v regionu jezdit i společnost Arriva. Změnu včera schválili krajští zastupitelé. Příslušné smlouvy podepíše hejtmanství v příštích měsících.  Zastupitelé také včera vzali na vědomí, že kraj zaplatí ročně dopravcům na železnici o téměř tři sta milionů korun víc než doteď.

A to je zhruba dvojnásobek současného stavu, připomíná opoziční zastupitel Tomáš Pajonk  a předseda strany Svobodní.

Soukromé vlaky místo Českých drah a 300 milionů navíc pro železnici. Zastupitelé schválili revoluci v dopravě

Arriva vlak, vlaky, dopravce, nádraží

V osobní železniční dopravě ve Zlínském kraji skončí dosavadní monopol Českých drah.

Podle Tomáše Pajonka a další opozičních zastupitelů bude muset kraj kvůli navýšení peněz pro vlakové dopravce škrtat ve výdajích, například na opravy silnic. Lidovecký náměstek hejtmana Pavel Botek tvrdí, že navýšení spojů je nezbytné. Už proto, že region se chce napojit co nejdříve do integrovaného dopravního systému s okolními kraji.

Botek také obhajuje vstup nového dopravce, společnosti Arriva. Dala pro východní části regionu o více než padesát dva milionů korun výhodnější nabídku než České dráhy. Botek nepředpokládá, že by se obě společnosti v budoucně dělaly naschvály.

Dva měsíce teď mají dopravci na to, aby podaly případné námitky. Pak by měl kraj definitivně podepsat smlouvy. Momentální návrh počítá ročně se zhruba stejnými vlakovými kilometry pro Arrivu i České dráhy. Do konce března se to ale překlopí na stranu jednoho z dopravců. Kraj rozhodne, kdo bud od konce roku jezdit na trase Kojetín  - Valašské Meziříčí.

 Jak má vypadat doprava ve Zlínském kraji po roce 2019

Provozní soubor A (nezávislá trakce) = linky Os Otrokovice – Zlín – Vizovice, Sp Kroměříž – Zlín – Vizovice, Os Veselí n. M. – Otrokovice – Zlín, Os Přerov – Zlín, Os Zborovice – Kroměříž ( problém realizace „modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice“.) doba trvání 2019 – 2023 (4 roky s opcí až +6 let) – Kraj bude jednat dál s Českými drahami. Celkem 811 tisíc vlakokilometrů / rok. ČD nabídly 9 Regionov, 126,90 Kč / vlkm

Provozní soubor B (nezávislá trakce) = linky Os Rožnov p. R. – Vsetín – Bylnice, Os Vsetín – Velké Karlovice, Sp Staré Město u Uh. Hradiště – Uherský Brod – Bylnice, Os Uherský Brod / Újezdec – Luhačovice. Doba trvání 2019 – 2029 (10 let) – Kraj bude dál jednat s Arrivou. Celkem 1,869 milionu vlakokilometrů / rok, cena 165,95 Kč / kmNa této trase by mělo k největšímu skoku ve kvalitě. Arriva tu nasadí: 3 ks Alstom LINT 27, 7 ks Alstom Lint 41 (oba typy zapůjčené od Leo Express). V přechodném provozu do ledna 2022 jednotky 845, poté už jen vozy Stadler GTW (11 vozidel)

Provozní soubor C (závislá trakce)= linka Os Přerov – Břeclav ® doba trvání 2019 – 2023 (4 roky s opcí až +6 let) kraj jedná dál s Českými drahami. Celkem 1,023 milionu vlakokilometrů ročně. ČD nabízí soupravu složenou z lokomotivy řady 362 + 2 vložené vozy Btee + řídící vůz řady 961, tzv. souprava „Sysel“, 5 vratných souprav, cena 163,5 Kč/vlkm.

Provozní soubor D – Tratě 281, 303 a 305 ve variantě na 6 a 10 let, se zahájením provozu 15.12.2019. V relaci Kojetín – Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm jsou provozovány vozidla „Regioshark“ (celkem 6 jednotek), které dopravce ČD pořídil v rámci evropského dotačního programu ROP.  Vzhledem k vysoké ceně, kterou stávající dopravce ČD za provozní soubor D nabízí, kraj zvažuje nabídky  alternativních dopravců a o smlouvě bude ještě jednat.

Ostatní výkony na trati 280 Olomouc / Přerov – Vsetín, které by měla pokrýt mezikrajská smlouva s Olomouckým krajem a na trati 340, kryté mezikrajskou smlouvou s Jihomoravským krajem. Celkem 1,101 vlakokilometrů ročně

Spustit audio

Související